Lietuvos socialdemokratų partijos frakcijos Seime narys Linas Balsys įregistravo įstatymų pataisas, kuriomis siūlo išlaikyti Radiacinės saugos centro savarankiškumą ir nejungti jo prie Nacionalinio visuomenės sveikatos centro, kaip tai numatoma Sveikatos apsaugos ministerijos planuose.

„Mano manymu, Sveikatos apsaugos ministro Aurelijaus Verygos planai Radiacinės saugos centrą prijungti prie Nacionalinio visuomenės sveikatos centro yra neapgalvoti ir neadekvatūs. Ypač kai toks siūlymas teikiamas dideliame įstatymų pakete, kuriame yra dar ne vienos įstaigos reorganizacija, ir Seimo nariams dėl visų įstaigų likimo siūloma apsispręsti vienu balsavimu. Siūlau atskirti Radiacinės saugos centro klausimą ir atskirai balsuoti dėl šios įstaigos savarankiškumo išlaikymo. Ministerijos siūloma reorganizacija susilpnintų radiacinę saugą. Vertinant dabartinį kontekstą, kai vyksta Ignalinos atominės elektrinės uždarymo darbai, ilgus metus turėsime saugoti branduolines atliekas, Lietuvos pašonėje netrukus pradės veikti Astravo atominė elektrinė, kaip tik turime dar labiau stiprinti radiacinę saugą. Pradėjus veikti Astravo atominei elektrinei bus būtinas greitas sprendimų priėmimas, reakcija branduolinių ar radiologinių avarijų atveju. Prijungus Radiacinės saugos centrą prie Nacionalinio visuomenės sveikatos centro sprendimai turės pereiti sudėtingesnį biurokratinį mechanizmą, bus gaištamas svarbus laikas“, – sakė L. Balsys.

Pasak L. Balsio, Radiacinės saugos centro, kaip savarankiško reguliuotojo, netekimas prasilenktų su Europos Sąjungos praktika.

„Po tokios „reformos“, jei ją palaimintų Seimas, taptume vienintelė Europos Sąjungos valstybe, kurioje už radiacinę saugą bus atsakinga niekada tokios veiklos nevykdžiusi institucija.  Daugybę metų savarankiškai veikiantis Radiacinės saugos centras yra pripažįstamas tarptautiniu lygiu, turi įgaliojimus veikti iš Europos Komisijos, Pasaulio sveikatos organizacijos, Tarptautinės atominės energetikos agentūros. Tokia Sveikatos apsaugos ministro siūloma pertvarka prasilenkia su Tarptautinės atominės energijos agentūros standartuose nustatytais reikalavimais, kad šalys privalo turėti nepriklausomas radiacinę saugą reguliuojančias institucijas, kurioms būtų suteikti įgaliojimai savarankiškai ir tiesiogiai formuoti šalies radiacinės saugos politiką, koordinuoti kitų institucijų veiklą radiacinės saugos srityje, ją įgyvendinti. Ši pertvarka blokštų Lietuvą atgal į 1990-uosius metus, kai neturėjome tokios stiprios ir visame pasaulyje pripažįstamos radiacinės saugos institucijos, kokią turime dabar“, – teigė L. Balsys.